Introductie

Mijn naam is Mernout Burger, geboren te Rotterdam op 9 november 1979. Ik heb zowel mijn Bachelor studie in Elektrotechniek als mijn Master studie in Systeem en Regeltechniek doorlopen aan de Technische Universiteit Delft.

Het onderwerp van mijn Master Thesis is Traffic flow control using intelligent vehicles. Stroomopwaards verplaatsende files, schokgolven genaamd, kunnen opgelost worden door het toepassen van dynamische snelheids-limieten op de snelweg. Deze dynamische snelheids-limieten zijn bepaald door het meten van de staat van het verkeer, gegeven als een combinatie van de gemiddelde snelheid en voertuigdichtheid (aantal voertuigen per kilometer) op segmenten van de snelweg, en het bepalen van het optimale snelheids-limiet patroon gebruik makend van 'Model Predictive Control'. Dit is gedaan voor drie scenarios: gebruik makend van

1) 'normale' voertuigen zonder forcering van de snelheids-limiet
2) 'normale' voertuigen met snelheids-begrensing
3) voertuigen voorzien van een Intelligent Snelheids Adaptatie (ISA) systeem

De conclusie is dat schokgolven het meest efficient opgelost kunnen worden als voertuigen voorzien zijn van ISA systemen.

Momenteel werk ik aan mijn promotie-onderzoek met de titel Cooperative autonomous underwater vehicle control aan de Norwegian University of Systems and Technology (NTNU) in Trondheim, Noorwegen.