Reference:
A. Karimi,
A. Hegyi,
B. De Schutter,
J. Hellendoorn, and
F. Middelham,
"Modelgebaseerde voorspellende regeling voor geïntegreerde
optimale routegeleiding en toeritdosering," Tijdschrift
Vervoerswetenschap, vol. 40, no. 2, pp. 8-14, July 2004. In
Dutch.
Abstract:
In dit artikel stellen wij een verkeersregelingsmethode voor die
toeritdosering en routegeleiding combineert en die gebruik maakt van
een modelgebaseerde voorspellende regeling. Het hoofddoel van de
regeling is om de totale tijd die alle voertuigen samen in het netwerk
doorbrengen (TTS: Total Time Spent) te minimiseren door een
gecombineerde actie van routegeleiding (of beter gezegd: het tonen van
verwachte reistijden voor verschillende alternatieve routes) en
toeritdosering, waarbij de regeling er ook voor zorgt dat de getoonde
reistijden zo goed mogelijk overeenstemmen met de ervaren reistijden.
Door enerzijds de TTS te minimiseren en anderzijds het verschil tussen
de getoonde en de werkelijk gerealiseerde reistijden ook zo te klein
mogelijk te maken ontstaat een afweging die zowel de belangen van de
wegbeheerder als de belangen van de individuele weggebruikers op een
evenwichtige wijze nastreeft. Simulatieresultaten voor een eenvoudige
case study tonen aan aan dat deze modelgebaseerde
voorspellende regeling resulteert in een lagere TTS en tergelijkertijd
de weggebruikers ook voorziet van accurate reistijdinformatie.